יום חמישי, 1 בספטמבר 2011

מחירי הדלק, השר והבג"ץ.


שר התשתיות יחד עם שר האוצר קבעו הפחתה של 25% במירווח השיווק של חברות הדלק. חברות הדלק הגישו עתירה לבג"ץ. בסוף, בג"ץ יקבע, "לפי החוק, ורק לפי החוק" (ציטוט מדברי השופט הדגול בדימוס אהרון ברק) מה מחיר הדלק, אם 7.25 ש"ח ליליטר או 7.43 ... בג"ץ הרי יודע הכול, לפי החוק...

במדינות בולשביקיות הממשלה קובעת את כול המחירים, באופן שרירותי. במדינה חופשית אין זה מתפקידה של הממשלה לקבוע מחירים. המחירים צריכים להיקבע על ידי השוק על פי היצע וביקוש, וכתוצאה מתחרות בין הספקים. אבל אנו לא מדינה נורמלית. יש בישראל שרידים רבים מהניהול הבולשביקי שאומץ על ידי הממשלות הראשונות של מפא"י בשנותיה הראשונות של המדינה, על בסיס אידיולוגי.

כול משק הדלק (וענפים רבים אחרים) היה מולאם. יבוא הדלק נעשה על ידי הממשלה. ההובלה נעשתה על ידי חברה ממשלתית (צים), הדלק המיובא סופק על ידי הממשלה לבתי הזיקוק שהיו חברות ממשלתיות. בתי הזיקוק זיקקו וסיפקו את הדלק לחברות הדלק - חברות ממשלתיות. חברות הדלק סיפקו לתחנות הדלק, שהיו בבעלות פרטית של אנשים מקורבים פוליטית, שהממשלה (או יותר נכון השר הממונה) חפצה ביקרם, ונתנה להם רשיון ניהול תחנה. במצב זה הממשלה קבעה הכול - כמה המובילים (צים) יקבלו עבור הובלה, כמה בתי הזיקוק עבור הזיקוק, כמה חברות הדלק, כמה בעלי התחנות, וכמה ישלם הצרכן. 

בשנים האחרונות נעשו נסיונות לשנות את המצב, אבל במהותו המצב לא השתנה.
הממשלה עדיין מייבאת את כול הדלק הגולמי, ויש לה מונופול בתחום. חברת ההובלה (צים) הופרטה, אבל ספק אם יש תחרות של ממש בהובלת דלקים לישראל, הממשלה עדיין משלמת מחירים שלא בטוח שהם מחירי שוק. בתי הזיקוק הופרטו, אם אינני טועה - החברה לישראל רכשה את בתי הזיקוק בחיפה וחברת פז את אלה באשדוד. אבל צורת הניהול ומבנה המחירים שנקבע על ידי הממשלה לא השתנו.
חברות הדלק הופרטו גם כן. "דלק" היא של תשובה, "סונול" של יזרעאלי, "פז" של צדיק בינו, ויש שתי חברות חדשות - "אלון" של דודי ויסמן ו"טן" של אליעזר פישמן. אבל הבעלים החדשים נוח להם להמשיך ולעבוד תחת מטריית הניהול הממשלתי וקביעת המחירים הממשלתית, כי זה מבטיח רווחים נאים בלי צורך להתאמץ ולהתחרות בשוק. מה שיש לנו זו אוליגופוליה - מונופול, בחסות הממשלה, הנתון בידי מספר קטן של חברות שהממשלה בחרה בהן. משהו דומה למצב בתחום הבנקאות.

מה שאנו צריכים בארץ זו תחרות חופשית.

תחרות חופשית פירושו שכול אחד יכול לייבא דלק (לא רק הממשלה). הממשלה יכולה להחזיק מאגרים של דלק לשעת חרום, אבל חייבת להתיר חופש מוחלט בתחום ייבוא הדלק. כנ"ל הזיקוק. שיתירו לכול דכפין להקים בתי זיקוק בארץ. שיתירו ייבוא חופשי של תזקיקים (בנזין, סולר) כדי להתחרות בבתי הזיקוק. שיתירו תחרות חופשית במחירים - של הזיקוק (המחיר בשערי בתי הזיקוק) ושל המכירה הקמעונאית (מחיר בתחנות הדלק). שיתירו הקמה חופשית של תחנות דלק, לכול דכפין. שיכריזו פומבית (ויקבעו בחקיקה) שהממשלה לא מתעסקת בתחום אספקת הדלק. מלבד דאגה למלאי דלק לשעת חרום - אין הממשלה צריכה להתעסק עם קנייה, הובלה, זיקוק ושיווק של דלק.

אבל ממשלתנו, למרות הצהרת כוונות קפיטליסטית שנמשכת כבר שנים שלושה עשורי שנים, ולמרות צעדי הפרטה, עדיין מנהלת משק דלק מונופוליסטי-בולשביקי. (ואותו דבר קורה בתחומים רבים אחרים).
יעקב

תגובה 1: