יום ראשון, 18 בספטמבר 2011

הודעה לעיתונות בנושא הסרת מכס על ייבוא דבש

יום ראשון, 18  בספטמבר 2011
הודעה לעיתונות - לפרסום מיידי

התנועה הליברלית החדשה פנתה למנכ"ל משרד התעשייה המסחר והתעסוקה: "הוועדה ברשותך הוטעתה בנושא ייבוא הדבש"

"מבדיקה שערכה התנועה הליברלית החדשה עולה כי משרד החקלאות, מועצת הדבש והדבוראים הטעו את הוועדה שבראשה אתה עומד בכל הקשור למכס על ייבוא דבש לישראל, וזאת במטרה להצדיק את "מכס המגן" הגבוה המוטל על ייבוא דבש". כך נכתב במכתב שנשלח היום ללשכת מנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה מר שרון קדמי.

על פי טענת התנועה הליברלית החדשה הטעו גופים אלו את הוועדה כאשר טענו בפניה כי הורדת המכס תוביל לפגיעה בתעשיית הדבורים המקומית, שתוביל לפגיעה בכושר ההאבקה הכלל משקי. לדבריהם, באין יכולת האבקה, ייפגע כלל הייצור החקלאי והמגוון הטבעי בארץ. מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור טען כי פתיחת היבוא תעמיד את קיומה של החקלאות בסכנה גדולה, בשל חוסר יכולת ההאבקה שתפחת. נודע לנו כי הוועדה השתכנעה מהעמדה הזאת ולפיכך המכס על הדבש אשר מגביל לחלוטין ייבוא דבש לישראל, לא ירד.
"מצער מאוד שהוועדה בחרה לשמוע רק גורמים אינטרסנטים המבקשים לשמר את מחירי הדבש, הגבוהים משמעותית בישראל מהמחירים בעולם המערבי, ואשר היו מוכנים לשם השגת מטרתם להטעות את הוועדה" אומר ד"ר אבי נוב, עורך דין התנועה.
התנועה הליברלית החדשה בדקה את נושא ההאבקה של גידולים חקלאיים על ידי דבורים, לרבות המקובל במדינות אחרות בעולם בנושא זה, וגילתה כי העובדות הן שונות לחלוטין ממה שהוצג לוועדה. כידוע, בפני הדבורה שתי משימות: המשימה הראשונה היא ההאבקה של הצמחים, והמשימה השנייה היא ייצור דבש. המטרה הראשונה חשובה בהרבה מהמטרה השנייה, ויש לה ערך כלכלי גדול יותר. בעוד הערך הכלכלי של הדבש עומד על כ-100 מליון שקלים, הערך הכלכלי של ההאבקה עומד על כ-2.5 מיליארד שקלים. המסקנה המתבקשת היא שהשרות העיקרי של הדבוראי הוא אותו שרות האבקה שהוא מספק למגדלים, כאשר הדבש הוא תוצר לוואי אשר בכוחו לתרום לרווחיות הכוורן.
ההיגיון מחייב שהחקלאים יישאו בנטל ההאבקה של הגידולים החקלאיים, ולא הציבור באמצעות הטלת מכסים. אם החקלאים ישלמו לדבוראים עבור שירותי האבקה, זה יגביר את כושר התחרות של הדבוראים הישראלים ויוריד עוד יותר את המחירים המקומיים.מבדיקה שנערכה על ידי התנועה הליברלית החדשה  עולה כי זה המצב במדינות האחרות, כאשר הדבוראים מציעים את שרותיהם לחקלאים, גם בהיעדר חסמי יבוא משמעותיים. כך לדוגמא, שיעורי המכס באוסטרליה, ארגנטינה, האיחוד האירופאי, קנדה, מקסיקו, וארה"ב הם 0%, 16%, 17.3%, 0%, 20%, וכ-7 אגורות לק"ג, בהתאמה. מדובר בשיעורי מכס נמוכים משמעותית מהמכס המוטל על ייבוא דבש לישראל העומד היום על 255%.
נציין עוד, נכתב במכתב,  כי בשנת 1998 בדק משרד מבקר המדינה את פעולות מועצת הדבש, בנושאים שונים, והמליץ על פתיחת שוק הדבש לסחר חופשי. מבקר המדינה התייחס גם לנושא ההאבקה וכתב כי רק שליש מהכוורות בישראל משמשות להאבקה, כך שאין כל סכנה בפתיחת השוק ליבוא חופשי.
לאור האמור, אנו דורשים לכנס בדחיפות את הוועדה על מנת לדון מחדש בנושא המכס המוטל על הדבש כדי שנוכל להציג בפני הוועדה את העובדות האמיתיות בנושא ההאבקה של גידולים חקלאיים על ידי דבורים וחוסר ההצדקה של מכס המגן המוטל על ייבוא דבש לישראל.



לפרטים נוספים, בועז ארד - מייל: ask@liberal.co.il




אודות התנועה הליברלית החדשה

תנועה הליברלית החדשה הינה תנועה בלתי מפלגתית. התנועה הינה תנועה רעיונית-חברתית אקטיביסטית הפועלת במרחב התרבותי והציבורי לקידום רעיונות החופש בישראל. מידע נוסף בדף הפייסבוק של התנועה ובאתרה. התנועה פותחת את זרועותיה לכל ישראלי השואף לקדם את חרויות הפרט ושוק חופשי בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה