יום שישי, 30 בספטמבר 2011

מאה שנים אבודות מאת יבגני קופל

בתקופה זו, בה התקשורת דורשת שהמדינה "תיקח אחריות" על כמעט כל תחום בחיינו, החל מהלידה, החינוך, הבריאות, וכלה בתרבות וצרכנות, חשוב יותר מתמיד להיזכר במה שהפך את המערב למקום עשיר, חופשי ונחשק כל כך. שירות חדש של גוגל מאפשר לנו להיזכר באותם דברים.

גוגל עתה מאפשרת הצצה ל 200 שנים של היסטוריה. השירות "גוגל בוקס" סרק מיליוני ספרים מ-1800 עד היום, ומאפשר לנו לראות את השכיחות של כל מילה בספרים במהלך התקופה הזאת. לא ארחיק לכת עד 1800, אלא אתמקד בכמה שינויים חשובים שחלו במאה השנים האחרונות.

השינוי הראשון הוא שינוי ערכי. כפי שהגרף לפניכם מראה, הפכנו לאנשים סובלניים יותר. אנחנו מקבלים כל התנהגות, כל פגם, כל תרבות. מכאן הסלחנות כלפי כל מי שנחשב לחלש (מיעוטים, נשים, עניים), ההפליה "המתקנת", והניסיון שלנו להבין את ה "שונה" מבלי להציב סטנדרטים מוסריים להתנהגותו. היום אנחנו מתרצים כל פשע בטראומות ילדות, במצב נפשי, ברקע של האדם, במדיניות של הממשלה. אין יותר אחריות אישית לאדם על מעשיו, הכל בא משמיים.


הגרף הבא מתאר שינוי נוסף, שינוי משיח של חרות, לשיח של זכויות. לישראלי היום יש זכות לבריאות, לחינוך, לקצבת נכות, קצבת זקנה, ולעוד שלל דברים נוספים. הבעיה היא שכל זכות כזאת מתורגמת למעשה למחויבות של מישהו לספק את אותה זכות. במאה ה-21 האדם אינו חופשי יותר, הוא עבד לקבוצות לחץ שונות, בין אם אלה טייקונים, חרדים, ערבים, אמהות חד הוריות, עולים חדשים, חקלאים, ובעצם כל אחד שיש לו זכויות במדינה, בעיקר הזכות לחיות על חשבון אחרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה